Top 10 varemærker i 2013

Den moderne verden vi lever i i dag, er i høj grad præget diverse logoer og mærker som dukker op næsten over det hele. Når vi cykler på arbejde reklamerer disse forskellige mærker på alle tænkelige måder for at opfange vores opmærksomhed og for at differentierer sig fra konkurrerende mærker.

Når vi ser mærket popper der lynhurtigt et billede op i vores hoveder, hvor mærkets tilhørende produkter eller ydelser kommer til os som havde vi set dem selv.

Denne brand effekt er uhyggelig effektiv og denne nye tendens med at ’brande’ sig, således at man lagrer sin virksomhed og dens produkter i forbrugernes bevidsthed. Mange forskellige virksomheder gør altså derfor i, at markedsføre sig selv på den mest effektive måde, da dette har vist sig yderst profitabelt gennem de sidste årtier.

Her er der samlet en top 10 liste over de virksomheder i verden, der har det mest værdifulde varemærke i 2013 ifølge Millwardbrowns.

 

Verden 10 mest værdifulde varemærker

  1. Apple
  2. Google
  3. IBM
  4. McDonalds
  5. Coca-Cola
  6. AT&T (multinationalt telekommunikation)
  7. Microsoft
  8. Marlboro
  9. VISA
  10. China Mobile

Listens første ni pladser er ikke overraskende indtaget af amerikanske firmaer, mens tiendepladsen er indtaget af det kinesiske mobilselskab China Mobile.

 

De største fremgange: VISA og AT&T

Blandt de største fremgange på listen i forhold til 2012 er Apple, som dog også lå nummer ét på listen der, som blot har udbygget sin føring eksponentielt, da de har øget deres brandværdi i stor stil.

Det mest markante fremgang er at finde hos den amerikanske kreditkortudbyder VISA, som har sit logo stående på næsten alle og enhvers kreditkort. VISA er rykket fra en 15. plads i 2012 til en 9. plads i 2013.

Også AT&T har opnået stor fremgang og er siden 2012 rykket to pladser frem på listen. Er du i tvivl om hvad de helt præcist står for og tilbyder som virksomhed, kan du se mere på deres hjemmeside att.com.

Google og Coca-Cola er andre der har styrket deres brandværdi og de er begge rykket to pladser frem på listen.

 

De største tilbagegange: Microsoft

De største tabere på dette års top 10 liste må klart være Microsoft, der er gået fra at have ligget helt i toppen gennem en årrække til at rykke to pladser yderligere ned i forhold til 2012 til en 7. plads.

Den hårde konkurrence fra blandt andet listens ubestridte 1. plads Apple, har gjort at Microsoft har fået svækket deres brand betragteligt, hvilket har forværret deres position på dette års top 10.

Også IBM og Marlboro er begge rykket en plads ned af listen i forhold til sidste år.

Vær venlig at dele artiklen..Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn